Trening med Pulsklokke

Puls

Om du trener mye kan det lønne seg å invistere i en pulsklokke. En pulsklokke kan motivere deg, og hjelpe deg med å nå mål.

En pulsklokke er morsomt å ha, da den viser deg hvor mange kalorier du har forbrent, og hvilket itensitetsnivå du trener i. Det morsomste er å merke fremgang, plutselig klarer man å løpe fortere, lengere, og over lenger tid.

Pulsklokka kan også vise deg at du er i bedre form. Løp en fast rute en gang i måneden i samme tempo hver gang, om pulsen din blir lavere og lavere av gangen, har du progresjon.

En fin måte å trene kondisjon på, er intervaller. 4×4- intervaller er en av de beste metodene.

For å få fullt utbytte av treningen, burde du vite din egen maxpuls. Noen holder seg til denne formelen: (220 – alder = maxpuls), men den metoden viser ofte veldig feil resultat. For å finne ut maxpuls, må man: Varme godt opp og finn en lang bakke som ikke er altfor bratt. Start med å løpe i godt tempo i et par minutter på flat vei, slik at pulsen er høy før du tar bakken. Hold eller øk tempoet litt når du kommer til bakken og sjekk pulsen på toppen av bakken, eller når du føler at du ikke kan mer. [Iform] Utmattelse er stikkordet, løp til du ikke orker å løpe mer, se på klokka, og ”Woila!” du har funnet din maxpuls.

Derfor burde du trene med pulsklokke:

  1. Gir økt motivasjon. Du ser framskritt uke for uke.
  2. Pulsklokka er en personlig trener, den minner deg på at du burde trene. Den gir deg rett og slett dårlig samvittighet.
  3. Klokken får deg til å føle deg bra. Man kan føle at man er blant de beste løperene i mengden, som igjen gjør at du igjen presterer godt.

Husk å sjekke priser! Prisene på en og samme pulsklokke kan variere med opptil 1000 kr! Klokkene er for det meste rimligst på nettet.

 

p5rn7vb

Legg igjen en kommentar!

Gutts.no er driftet av Tomdesign